Bakgrunn for bloggen

Jeg er en gift tobarnsmor fra Trondheim som til daglig jobber i eget it-selskap med min mann. Jeg fullførte en Bachelor i ledelse på BI i 2016, men før dette jobbet jeg i mange år som daglig leder i ulike helsekostbutikker. Det var her min interesse for helse og livsstil begynte. Det var imidlertid mange år senere at jeg virkelig skulle få behov for å sette meg inn i hvilken betydning kosthold har for helsen.

Etter å ha fått to barn, slitt med søvnmangel og litt for mye stress, begynte kroppen og si ifra på sin måte. Jeg var mye syk med lungebetennelse, gjentatte halsbetennelser, bihulebetennelser, influensa osv. Det ble mange antibiotikakurer på kort tid, og til slutt slo magen seg helt vrang. Jeg hadde null energi, diffuse muskelsmerter, dårlig immunforsvar og så ut som en oppblåst flodhest uansett hva jeg spiste. Etter flere år med disse symptomene ble jeg anbefalt av legen min å begynne på Low Foodmap diett.

Low Fodmap diett innebærer å unngå eller redusere mengden fodmaps i matvarer. FODMAP-stoffer er små, tungtfordøyelige karbohydrater som kan trigge symptomer hos mennesker med sensitiv mage (IBS) Du kan lese mer om denne dietten her. Fra legen fikk jeg fire A4-sider med matvarer jeg ikke kunne spise. Mat som inneholdt laktose, hvete, rug og bygg, alle typer løk og hvitløk er blandt noen av matvarene som kom på fy-lista.  Å finne matvarer uten laktose og gluten er forholdsvis lett, men å finne matvarer uten noen form for løk er mye vanskeligere. Det meste du kjøper i dag er tilsatt enten løk eller krydder som inneholder løkpulver. Løk er en av verstingene hvis du går på Low Fodmap diett, og skal helst unngås hvis det er mulig. Selv små mengder kan trigge symptomer. Jeg ble derfor nødt til å begynne å lage mat fra bunnen av for å unngå  løk og andre matvarer med høy fodmap. Det ar her min interesse for hjemmelaget mat begynte.

Mageplagene ble raskt bedre med et fodmap redusert kosthold, men jeg følte meg likevel slapp og ikke i form. Denne dietten ledet for meg til et veldig «fattig» kosthold som også ble vanskelig og kombinere med matlaging til resten av familien. Mitt vendepunkt kom på et matkurs med Margit Vea (God mat for tarmen) høsten 2017.

Margit var ikke tilhenger av å gå på en streng Low Fodmap diett. Istedenfor å kutte ut matvarer for å dempe symptomer, anbefalte hun å jobbe med årsaken til selve problemet. Hun påpekte at man må bygge opp igjen tarmen til å tåle mer mat, istedenfor å bare kutte ut mat. Margit snakket om viktigheten av å få i seg mat med næring og spesielt probiotisk mat som inneholder snille melkesyrebakterier for å bygge opp igjen både tarmen og immunforsvaret. Hun snakket varmt  om betydningen av langtidskokt kraft som en naturlig del av kostholdet. Kraft inneholder mye næring samtidig som det har en reparerende virkning på tarmen. Hun  snakket om viktigheten av å spise naturlig, mest mulig økologisk og bærekraftig mat. På kurset lærte vi også å brygge vannkefir som inneholder millioner av gode bakterier og gjærsopper som balanserer tarmfloraen. Vi lærte også hvordan vi baker med surdeig  og om fermentert mat.

Et paradoks for de som har sensitiv mage eller har fått diagnosen IBS, er at mange av disse matvarene som skal skal bygge opp igjen tarmen også er de samme matvarene som trigger symptomer.  Jeg har derfor vært nødt til å finne en balanse mellom å redusere mengden fodmaps samtidig som man forsiktig prøver seg frem med matvarer som virker tarmstyrkende.  Jeg har til slutt funnet ut at å følge et fodmap redusert kosthold samt å introdusere langtidskokt kraftsurdeig og vannkefir i kostholdet mitt har vært en stor redning for meg. Siden jeg og min familie begynte på dette kostholdet, har vi nesten ikke vært syke. Dette forteller meg hvor viktig det er å få i seg «snille bakterier» gjennom probiotisk mat. Det handler ikke bare om å roe magen, men også om å bygge opp igjen tarmen og immunforsvaret til å tåle mer.

Formålet med bloggen er å dele oppskrifter som er magevennlige og tarmstyrkende samtidig som råvarene er basert på naturlige og mest mulig økologiske ingredienser. Mye av oppskriftene jeg har funnet i bøker og på nett har vært gode – men de passer ikke inn i hverdagen til en barnefamilie. Jeg vil gjøre det litt lettere for en familie å leve litt sunnere samtidig som det tas hensyn til sensitive mager. Mine inspirasjonskilder har blant annet vært: Margit Vea, Gry Hammer, Julianne Lyngstad, Berit Nordstrand, Helene Ragnild , paleo.no , Mat på bordet

Kjersti Grindheim