Magevennlig mat

Stadig flere barn og voksne sliter med fordøyelsen og har mageproblemer i form av forstoppelse, diare, oppblåsthet, og mange tåler ikke laktose, gluten osv. Vårt kosthold har med tilgangen på fast food, ferdig mat, halvfabrikata og inntakt av raffinert sukker og hvetemel blitt veldig næringsfattig og dårlig.

Så mange som ca 10 % av befolkningen har symptomer på irritabel tarm (forkortet IBS for Irritable Bowel Syndrome). Denne sykdommen kan forårsake symptomer som smerteplager, avføringsproblematikk og problemer med gass i tarmsystemet. Den eneste resepten har for denne sykdommen er den såkalte Low Fodmap dietten.

FODMAP står for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler. Disse karbohydratene er tungt fordøyelige i tynntarmen og kan dermed passere relativt intakte ned til tykktarmen.

I tykktarmen er det bakterier som står for nedbrytningen, og dermed dannes det blant annet gass. Dette skjer hos alle mennesker i ulik grad, men det er vist at personer med IBS er mer følsomme for effektene av dette. De opplever økt ubehag ved gassdannelse og gassens strekk eller utvidelse av tarmen.

FODMAP dietten, eller lav FODMAP-dietten som er riktigere å si, begrenser altså matvarer som inneholder mye av disse karbohydratene.

Her er en liste over hvilke matvarer som ar lav , moderat eller høy foodmap.

fhttps://static1.squarespace.com/static/54f487c8e4b0b6eeae9dfa44/t/559eaf3ee4b0f48544cc1101/1436462997399/matvaretabell_v1_juli2015.pdf

Problemet med denne dietten er at den er ganske begrensende på hva man kan spise og demper kun symptomene i istedenfor å gjøre noe med årsaken – nemlig og styrke tarmen til å tåle mer at igjen. Man må bygge opp igjen en naturlig tarmflora dvs tilføre «snille» tarmbakterier. Ofte har personer som har vært mye syk og tatt gjentatte antibiotikakurer, ødelagt den naturlige balansen i tarmfloraen og får problemer med fordøyelsen og immunforsvaret som henger nøye sammen. Problemet at mye av den tarmstyrkende maten mange anbefaler også er høy fodmap og mange med IBS vil reagere på den. Dette gjelder spesielt probiotisk mat som tilfører gode tarmbakterier.

Jeg har funnet ut at for mitt tilfelle, så har en fodmap redusert diett sammen med langtidskokt kraft og surdeig gjort underverker for både mitt immunforsvar og fordøyelse. Hvorfor kraft og surdeig er så bra forklarer jeg mer under fanene med navn kraft og surdeig.

Når det gjelder lav foodmap så anbefaler jeg bloggen til Julianne Lyngstad: https://lyngstadernaering.no hun er ekspert på området. Når det gjelder kraft og surdeig samt inspirasjon til et naturlig, økologisk og sundt kosthold – anbefaler jeg sidene til Gry Hammer http://www.gryhammer.no og Margit Vea https://margitvea.no