Kraft

Kraft

Det finnes faktisk ingen grunner til hvorfor man ikke skal koke kraft. Noen vil kanskje si tiden det tar, men dette er jo egentlig bare tull. Mens kraften koker kan man gjøre alt mulig annet. Når man blir kjent med alle fordelene langtidskokt kraft har for både helsen, smaken, og miljøet – så finnes det faktisk ingen unnskyldning for ikke å koke kraft. Ikke minst er kraft billig mat.

Hvorfor skal man koke kraft?

Kraft har blitt kokt siden tidenes morgen, og ordet restaurant kommer faktisk av ordet «restoratifs»  som igjen henspiller til en praksis i Frankrike på midten av 1700-tallet der det var vanlig for omreisende å ta inn på vertshus for kost og losji når kvelden kom. Ofte serverte verten suppeboller med kraft – kalt restoratifs. Denne praksisen og navnet ga opphav til ordet restaurant: et sted for å gjenopprette helse og velvære.

Kraftkoking er i vinden som aldri før, og godt er det. Ikke nok med at en god, hjemmelaget langtidskokt kraft kan løfte et hvert måltid, det er også utrolig sunt. Langtidskokt kraft laget på bein som får trekke i timesvis – og gjerne i flere døgn, ender opp med å bli en naturlig vitaminbombe. Det finnes mange helsegevinster ved å bruke langtidskokt kraft i matlagingen, så kok i vei!

Resultatet av kraften kommer helt an på hvilke type bein du velger å bruke, og faktisk på hva hvordan dyret har levd. Jo bedre dyret har hatt det, dess bedre blir kraften. Velg gjerne bein fra dyr som har spist økologisk fôr eller har gått på beite.

Kraft gir super næring til hele fordøyelsessystemet, og kan være spesielt bra hvis du har mageproblemer.

Næringsstoffene fra kraft kan normalisere magesyreproduksjonen og styrke og reparere tarmen. Kraft er kjent for å ha såkalte “healing and sealing” egenskaper i tarmen.

En sunn og frisk tarm er veldig viktig for å kunne ta opp næring fra maten og for å hindre sykdommer som alt fra matintoleranser, allergier og fordøyelsessykdommer.