naturlig, næringsrik og magevennlig mat for hele familien

Eltefritt speltbrød til hele familien

Eltefritt speltbrød til hele familien

Enklere kan det ikke bli! Nå har du ingen grunn til å kjøpe brød på butikken lengre. Dette brødet er så enkelt at det baker seg nesten selv. Her i familien har vi begynt å kalle det for pappa-brød siden det er far i huset som har tatt ansvar for å bake dette brødet. Brødet er ikke er ikke noe jeg vil anbefale å spise mye av hvis man har IBS eller går på low fodmap diett, men det er i hvert fall mye sunnere og mer magevennlig  et vanlig kjøpebrød siden det kun inneholder speltmel istedenfor hvetemel. Speltmel har lavere fodmap enn hvetemel og de fleste tåler dette bedre.

Dette brødet er eltefritt så du trenger ikke kjøkkenmaskin. Det tar maks 5 min å røre sammen, og da er jobben gjort! Man må bare være hjemme i ca 2 t 15 min til både heving og steking er ferdig hvis man hever det på vanlig måte med en pk tørrgjær. Hvis man vil gjøre brødet enda mer magevennlig kan man langtidsheve dette brødet med kun en 1/2 ts tørrgjær. Fremgangsmåten kommer nederst i denne artikkelen.

Oppskriften er inspirert av Skappel brødet https://www.godt.no/#!/oppskrift/1739/maria-skappels-hjemmebakte-speltbroed-uten-elting men jeg har valgt å kutte ut det meste av frø da mine barn ikke er så glad i det. Det eneste jeg bruker er chiafrø som er veldig næringsrike og disse merker man ikke når man spiser brødet. Hos oss spiser alle i familien (selv om jeg må begrense inntaket) dette brødet og vi har det også i matpakker til ungene.

Ingredienser:

650 g siktet speltmel helst økologisk

250 g sammalt speltmel helst økologisk

50 g havregryn (gjerne store økologiske havregryn – disse har mer fiber)

50 g chiafrø (valgfritt men er veldig rik på mineraler og omega 3)

1 ss salt (gjerne himalayasalt fra helsekost som er mer rik på mineraler enn vanlig salt)

1 l fingervarmt vann

1 pk tørrgjær (Idun blå tørrgjær hever bedre enn eks coop sin tørrgjær)

Slik gjør du:

  1. Rør sammen alle ingrediensene til en løs deig. La deigen heve i cirka 30 minutter under et klede.
  2. Hell deigen over i to godt smurte former. La heve i cirka 45 minutter.
  3. Sett formene i ovnen og stek brødene på 225 grader i 40 minutter. Ta dem så ut av formene og stek opp ned på rist i 15-20 minutter til. Dette gjør at skorpene blir sprø og deilige.

Brødet bør ikke pakkes inn i plast, men heller bare ligge som det er oppå ei fjøl. Da bevares den sprø skorpen (man kan evt legge et kjøkkenhåndkle over) Når du har skåret i brødet setter du det på høykant slik at den avskjerte delen vender ned mot fjøla. Da blir ikke brødet tørt.  Brødet egner seg også til frysing, men i vår familie går to brød så raskt at vi aldri behøver å fryse de 🙂

 



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *